AGS Kogebogen - IT-Support 1

Løsning af IT problemer

AGS Kogebogen - IT-Support 2
AGS Kogebogen - IT-Support 3

INDLEDNING:

Her beskriver vi de mest almindelige problemer og udfordringer med vores IT udstyr, og hvordan de kan løses.
Løsning af problemer for klinik-udstyr findes under de respektive metoder. Kom gerne med input til oplevede problemer og eventuelle gode løsningsforslag (så laver vi en beskrivelse på denne side så alle kan drage fordel :)

  • Printer problemer – og PDF-print hvis alt andet går galt
  • Labtop
  • Internet (Huawei WIFI)
  • TeamViewer – fjernstyring af din Labtop fra hjemmekontoret.
  • Bullguard – Firewall og PC-rensning

PRINTER:

Opsætning:

Når vi indkøber og konfigurerer en ny Labtop, så afprøver vi også Print med en (eller flere) af de eksisterende Printere. Men før eller siden kommer du ud til klinik med en helt ny printer, som din Labtop ikke “kender”.
Ofte hopper den på automatisk, hvis der er Internet-forbindelse og man giver den 10 minutter til at finde sig selv – men ikke altid:

Disse hurtig-tricks kan afprøves:

  • Tilslut printeren direkte – dvs. ikke igennem USB hubben, eller via Bluetooth,
  • Ofte findes en CD i printertasken med en Driver-fil. Læg CD’en i PC’ens drev (på Labtop kanten til højre) – ofte starter den selv efter et øjeblik.
  • Fra WINDOWS-startmenuen (nederst til venstre) finder man Kontrolpanelet, hvor man finder “Vis Enheder og Printere”.
    Find den aktuelle printer og dobbelt-klik på den. Der fremkommer en menu, og klik på “Tilpas Printeren”. Herunder kan man udskrive en testside. Denne skal jo helst se normal ud mht. farver og størrelse.

De nye (November 2020) CANON MG3650s printere er lidt mere sofistikerede at installere. De lader sig ikke blot “hoppe på”. Derfor er der i hver printerkasse lagt en kort AGS instruktion hvor man forklares at hente installationsfilen i AGS-klanen. Der skal klikkes en del gange, men det skal nok virke :)
Det samme gælde vist for TS8300 printerne, og instruktion kommer.

AGS Kogebogen - IT-Support 4

Print til PDF:

Hvis alt andet mislykkedes og printeren bare IKKE VIL … så er det muligt at “Printe til PDF”, hvis det er nødvendigt at få et udtræk her og nu – som det f.eks. er når vi sidder med en klient som ikke kan få sin klientrapport.
NOTE: Hvis det handler om NAT-undersøgelser, så er det ikke nødvendigt at generere et print. Bare du får svarkuverten. Så printer vi klientrapporten og kuvert-sender i forbindelse med læge-attestationen.

“Printe til PDF” betyder at man genererer en print-fil, som forbliver elektronisk – fremfor at komme ud på papir. Denne PDF-fil kan så gemmes et passende sted og efterfølgende sendes til klienten – enten elektronisk eller i et brev.

Metode:
Når du klikker på Print eller Vis Uskrift osv, så fremkommer den printer som er angivet som Standard-printer. Klikker man på rullegardinet ved printervalget ser man een af printermulighederne som “Microsoft Print to PDF”. Klik på denne, og næste billede er det velkendte Stifinder billede hvid man vælger hvor man ønsker filen gemt.

  • Hvis det handler om klient data, så gem filen i 03 Klinikdatabaser – Gem filen med et navn som identificerer klienten ved navn, ACCES nummer og virksomhed. Modtag klientens Email adresse eller postadresse. Så printer/eftersender hjemmekontoret filen.
  • Hvis det handler om AGS’ styrings-data så læg dem under STORE PLAN folderen.
AGS Kogebogen - IT-Support 5

TEAMVIEWER:

Alle vore klinik-PC’er er konfigureret med et TeamViewer ID som kan tilgås fra vores hjemmekontor PC’er, hvirved vi kan hjælpe (eller demonstrere) på distancen. Dette er smart til både software problem løsning og til instruktion.

Ring til Peter eller Annette og vi “inviterer” til en TeanViewer session. Du accepterer invitation og så kan vi begge køre rundt med musen ;)

AGS Kogebogen - IT-Support 6

BULLGUARD:

Bullguard er vores PC-sikkerheds system, dvs. Firewall, Virus-beskyttelse, kryptering osv, og ikke mindst en PC-Tune-up funktion, som “rydder lidt op” på PC’en engang imellem. Den popper op nede i højre hjørne når den synes det er tid.

Hvis man kommer til en virksomhed hvor man får adgang til deres Wifi, vil Bullguard advare – igen, nederst i højre hjørne. Har du tillid til stedet (og det har vi hvis det er vores kunde), så klik på “Ignorer”, og Bullguard forstår at dette wifi er accepteret.

Der skal således – som udgangspunkt – aldrig gøres noget fra din side. Men kommer der mystiske medelelser eller advarsler som ikke er nævnt her, så ring til Peter.

AGS Kogebogen - IT-Support 7
Til Forsiden